Zorunlu kış lastiği uygulaması ne zaman başlıyor?

Yurt genelinde kasım ayı itibarıyla yağışlı havalar etkisini artırırken soğuk havada kendisini göstermeye başladı. İstanbul'da 25 Kasım'da başlayan ticari araçlar için kış lastiği kullanım zorunluluğu Türkiye genelinde ise 1 Aralık'ta başlayacak. Uzmanlar kış lastiğinin yalnızca karlı havalar da değil sıcaklığın 7 derecenin altına düştüğü değişken hava ve yol koşullarında kullanılmasını tavsiye ediyor.

Abone Ol

Soğuk hava, kar ve fırtına ülke genelinde etkisini gösterirken 1 Aralık'tan itibaren ticari araçlar için kış lastiği kullanım zorunluluğu da başlıyor. Özel otomobiller için ise yasal zorunluluk olmamasına karşın kış lastiğinin kullanılması tavsiye ediliyor.

Zorunlu olduğu halde araçlarına kış lastiği taktırmayanlara 2023 yılı için 2 bin 568 lira trafik idari para cezası uygulanacak ve sürücülere 10 ceza puanı verilecek. Kış lastiği taktırmama cezası, Hazine ve Maliye Bakanlığınca açıklanacak yeniden değerleme oranı çerçevesinde 1 Ocak 2023 itibarıyla tekrar güncellenecek.

Lastik markası Petlas'ı da bünyesinde bulunduran AKO Grup Pazarlama Müdürü Esra Ertuğrul Boran, doğru mevsimde doğru lastik kullanımının da araç güvenliğini sağlayan temel unsurlardan olduğuna işaret etti.

'7 derecenin altında kış lastiği kullanılmalı'

Boran, "Bilinenin aksine kış lastikleri yalnızca karlı ve buzlu yol koşullarında kullanılmak üzere değil, sıcaklığın 7 derecenin altına düştüğü değişken hava ve yol koşullarında aracın dengeli ve güvenli hareket etmesini sağlamak için tasarlanmışlardır." dedi.

Boran, yaz lastiklerinin soğuk havada sertleştiğine dikkat çekerek, "Kış lastiğini yaz lastiğine göre üstün kılan, sürücüleri en çok zorlayan ıslak, çamurlu, kaygan, karlı, erimiş karlı ve buzlu zeminlerde kış lastiklerindeki özel karışımın lastiğin sertleşmesini engelleyerek, güçlü çekiş, güvenli frenleme ve viraj alma özellikleriyle dengeli ve konforlu sürüş sağlamasıdır." dedi.

'Lastiklerin hava basıncı kontrol edilmeli'

Boran, lastik hava basıncının kontrol edilmesinin de sürüş güvenliğini olumsuz etkileyebilecek durumların önlenmesi için büyük önem taşıdığını belirterek, kış lastiklerinin 7 ile sıfırın altında 40 derece arasındaki sıcaklıklarda sertleşmeyi önleyen yumuşak bileşimiyle ve karlı, buzlu yollarda tutunmayı artırıcı kılcal kanallarıyla daha kısa fren mesafesi ve yol hakimiyeti sağladığını dile getirdi.

Karlı zeminde kış lastiğinin yol tutuşunu artırıp patinajı azalttığı için daha az yakıtla daha uzun mesafe katedilmesine imkan tanıdığını belirten Boran, "Yaz mevsiminde kullanılan kış lastiği de yola daha fazla tutunma sağlayacağı için daha fazla yakıt sarfiyatına sebep olur. Bu nedenle kışın kış lastiği yazın yaz lastiği kullanmak çok daha ekonomiktir." diye konuştu.