14 ve 28 Mayıs Genel Seçimlerinin ardından akaryakıta gelen zamlar, vatandaşları başka yöne çevirdi. Gelen zamlar sonrasında motosiklet satışları rekor kırdı
Bu durumda e-ticaret hacmindeki artışın etkisiyle motokurye sayısındaki yükselişin de etkili olduğu kaydedildi.
Sözcü'den Gamze Bal'ın haberine göre; Motosiklet Endüstrisi Derneği (MOTED) verileriyle birlikte motosiklet satışları 2023 Temmuz’da geçen yılın aynı ayına göre yüzde 199,8 oranında arttı. Yılın ilk 7 ayında kaydedilen satış ise 528 bin adede ulaşarak geçen yılın tamamında yapılan 415 bin adetlik satışı solladı.
Böylece, motosiklet satışları ilk kez 500 bin adet bandını aşarak rekor kırmış oldu.
İKİNCİ ELLERDE DE DURUM AYNI
Otomobil ehliyeti olanların (B sınıfı) 50 cc’ye kadar olan motosikletleri kullanabilmesiyle yeni kullanıcı kazanan motosiklet pazarı, satışlarını pandemiyle birlikte hızlandırmıştı.
Satışlardaki asıl patlama ise son dönemde katlanan akaryakıt ve otomobil fiyatları sonrası yaşanıyor.
Sadece sıfır motosiklet satışları değil, ikinci el satışlarda da sert artış yaşanıyor.
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, 2023 Temmuz’da 901 bin 725 adet taşıtın devri yapıldı. Bu taşıtların yüzde 15,7’sini yani 141 bin 570 adedini motosiklet oluşturdu.
MOTED’in TÜİK’ten derlediği verilerine göre ise, geçen yılın tamamında toplam 771 bin 856 adet ikinci el motosiklet satışı yapılırken, bu yılın ilk 7 ayında 625 bin 867 adet ikinci el motosiklet satışı yapıldı.
Bu, 2023 bitmeden ikinci el motosiklette rekor satış seviyelerine ulaşılacak olması anlamına geliyor. Tahminler, ikinci el motosiklet satışlarının sene sonunda 1 milyon adede ulaşması yönünde.
Pazardaki ilk hareketliliğin, araba ehliyeti yani B sınıfı ehliyeti olanların 50 cc’ye kadar olan motosikletleri kullanmasıyla başladığını, bu uygulama sonrası yeni kullanıcı kazandıklarını belirten Öztürk, sektörü canlandırmak için 2015’ten bu yana çalışmalar ve çalıştaylar yaptıklarını anlattı.
2018’den bu yana motosikletlere yönelik sürpriz bir vergi artışının gelmemesinin de satışlardaki yukarı ivmede etkili olduğunu kaydeden Öztürk, ilk tırmanışın ise Covid-19 pandemisiyle birlikte olduğunu aktardı.
Son dönemde akaryakıt ve otomobil fiyatlarının geldiği seviyenin motosiklete olan talebi katladığını ifade eden Öztürk, “Otomobile ve benzine ulaşmak zor. Bununla da bitmiyor tabii sigortası, kaskosu, MTV ödemeleri artık çok zor bir hale geldi. Ulaşımdaki motosiklet sayılarının artması da motosiklet kazalarına ilişkin güvenlik algısını değiştirdi” dedi.
OCAK AYINA KADAR SIRA VAR
Satışlarda yakalanan ivme, 2024 Ocak ayına gün verilmesine neden oluyor.
Sozcu.com.tr’ye konuşan İstanbul Motorlu Araç Satıcıları Derneği (İMAS) Başkanı Hayrettin Ertemel, “En az 3-4 aylık sıra var. Bugün motosiklet almak isteyen bir vatandaşa en erken aralık, ocak ayında alabiliyor” dedi.
Ertemel’in aktardığına göre bu durum, elinde stok olan bayilerin, sırası gelmeden motosiklet satın almak isteyenlere liste fiyatından daha yükseğe satış yapması gibi sorunlu haller oluşturuyor:
“Elinde stoğu olanlar, hemen satın almak isteyene 30 bin TL’ye kadar fark isteyebiliyor.”