İstanbul Ticaret Odası (İTO), uzun yıllardır kamuoyuna sunduğu İstanbul Ücretliler Geçinme Endeksi'ni, değişen tüketim alışkanlıkları ve yeni ürün-hizmet çeşitliliğini dikkate alarak yenileme kararı aldı. 1 Şubat 2025'ten itibaren endeks, genişletilmiş bir içerikle yayımlanacak.
Değişen dinamiklere uyum
1995 ve 1985 bazlı endekslerin artık günümüz tüketim alışkanlıklarını yeterince yansıtmadığına dikkat çeken İTO, uzman akademisyenler, Nielsen IQ Türkiye ve 2 bin 400 hanenin katılımıyla bir araştırma yürüttü. Bu kapsamlı çalışma, hane halkı tüketim kalıplarını detaylı bir şekilde analiz etti.
Yeni dönemde daha fazla veri
İTO Başkanı Şekib Avdagiç, endeksteki değişimin kapsamını şu sözlerle ifade etti:
“Bu araştırma ile mevcut sepetimizde yer alan 8 ana harcama grubunu 12’ye, 242 maddeyi 493’e ve fiyat toplama sayımızı 15 bin 275’ten 24 bin 500’e çıkardık. Bu artışlar, tüketim kalıplarını daha doğru yansıtmak ve halkımızın harcama alışkanlıklarını detaylı analiz etmek adına yapıldı.”
Hedef: daha kapsayıcı ve gerçekçi bir endeks
Yeni endeks, farklı gelir gruplarını ve değişen tüketim kalıplarını daha iyi temsil etmek amacıyla genişletilen madde ve harcama gruplarını içerecek. İTO’nun bu hamlesi, ekonomik göstergelerde daha güvenilir ve güncel veri sağlama amacını taşıyor.