İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Meclisi’nden dün geçen İSPARK yeni fiyat tarifesiyle ilgili oranlar belli oldu. Yeni tarife, 1 Ocak 2025 tarihinden itibaren geçerli olacak. İstanbul’un Esenyurt ve Küçükçekmece gibi kalabalık ilçelerinde zam oranı yüzde 12,82, İstanbul geneli tarife artış ortalaması yüzde 45,53 oldu. Toplu taşımaya erişimin kolay olduğu Tarihi Yarımada ve Kadıköy Rıhtım bölgelerinde ise ortalama fiyat artışı yüzde 99.91 olarak belirlendi. Bu bölgelerde hedefin, trafiği azaltmak, toplu taşımayı teşvik etmek ve çevre dostu ulaşım yöntemlerini özendirmek olduğu belirtildi.

İBB Meclisi aralık ayı toplantısının üçüncü oturumu, Saraçhane'deki belediye binasında dün yapıldı. Meclis’te, İBB iştirak şirketi İSPARK tarafından işletilen otoparkların yeni ücret tarifesi de kabul edildi. İBB'den yapılan açıklamaya göre 1 Ocak 2025 tarihinden itibaren geçerli olacak İSPARK otopark ücretleri şöyle:

İlçe ilçe zam yüzdeleri

"1.Bölge otoparkları: Beşiktaş, Beyoğlu, Fatih, Kadıköy, Şişli, Üsküdar. Ortalama fiyat artış oranı yüzde 49.07

Fatih'te metro alt geçidini kanalizasyon suyu bastı Fatih'te metro alt geçidini kanalizasyon suyu bastı

2.Bölge otoparkları: Ataşehir, Bakırköy, Bağcılar, Beykoz, Bayrampaşa, Bahçelievler, Esenler, Eyüpsultan, Gaziosmanpaşa, Güngören, Kartal, Kağıthane, Maltepe, Pendik, Sarıyer, Zeytinburnu, Tuzla, Ümraniye. Ortalama fiyat artış oranı yüzde 20.31

3.Bölge otoparkları: Adalar, Arnavutköy, Avcılar, Başakşehir, Beylikdüzü, Büyükçekmece, Çatalca, Çekmeköy, Esenyurt, Küçükçekmece, Sancaktepe, Silivri, Sultangazi, Sultanbeyli, Şile. Ortalama fiyat artış oranı yüzde 12.82

Tarihi Yarımada ve Kadıköy Rıhtım bölgesinde ise 54 otopark 4.207 kapasite: Ortalama fiyat artış oranı yüzde 99.91."

Böylelikle Tarihi Yarımada ve Kadıköy Rıhtım Bölgesi’nde yer alan toplam 54 otopark hariç İstanbul geneli tarife artış ortalaması yüzde 27,40 oldu. Tarihi Yarımada ve Kadıköy Rıhtım bölgesi dahil edildiğinde İstanbul geneli tarife artış ortalaması ise yüzde 45,53 olarak gerçekleşti.

Tarihi Yarımada’da trafiği azaltma hedefi

Konuya ilişkin İBB'den yapılan açıklamaya göre, Tarihi Yarımada ve Kadıköy Rıhtım; Metro, Marmaray, tramvay, lastikli toplu ulaşım ve deniz ulaşımının yaygın olduğu bölgeler olmaları nedeniyle pilot bölge olarak belirlendi. Trafik yoğunluğu ve karbon emisyonlarının yüksek olduğu Fatih, Beşiktaş ve Kadıköy gibi birincil merkezi alanlarda, otopark ücretleri artırılarak özel araç kullanımının sınırlandırılması hedeflendi. Toplu taşıma erişiminin kolay olduğu bu bölgelerde, bisiklet, yürüme ve toplu taşıma gibi çevre dostu ulaşım yöntemleri teşvik edildi. Ayrıca, düşük emisyon alanları oluşturularak hava ve gürültü kirliliğinin azaltılması hedeflendi. Tüm bu düzenlemeler, sürdürülebilir bir kent ulaşım planını hayata geçirerek İstanbullular için erişilebilir, çevre dostu ve entegre bir ulaşım altyapısı oluşturmayı amaçlıyor.

Park et-devam et uygulaması

Açıklamaya göre, 2024 yılında hayata geçirilen Park Et-Devam Et (PD) sistemi, SKUP vizyonu kapsamında ilk olarak Yenikapı Otoparkı'nda uygulanmaya başlandı; Tarihi Yarımada'ya bireysel araç yerine toplu taşıma ile ulaşımın teşvik edilmesi amaçlandı. Bugün itibarıyla 10 otoparkta 8 bin 591 araç kapasitesiyle aktif olan sistemin, 2025 yılında 20 otoparkta 13 bin araç kapasitesine ulaşması hedefleniyor. PD statüsü verilen otoparklara araçlarını park ederek İstanbulkart ile seyahatlerine devam eden vatandaşlar otopark ücretlerinde yüzde 50 indirim hakkından faydalanıyor.

Emisyonun azaltılmasına katkı

Kadıköy ve Tarihi Yarımada’da yüzde 100 elektrikli araçlara yüzde 20 otopark indirimi uygulanarak emisyon azaltımı ve çevresel sürdürülebilirliğin desteklenmesi hedeflendi. Çevre dostu bu yaklaşımla kullanıcı memnuniyetinin artırılması ve elektrikli araç kullanımının teşvik edilmesi amaçlandı.

Ücretsiz otopark alanları

Çevreci ulaşımı desteklemek ve vatandaşların ekonomik yükünü hafifletmek ve amacıyla şehir genelinde 67 noktada toplam 4 bin araç kapasiteli ücretsiz otopark alanları da oluşturuluyor. Bu düzenleme ile araç sahiplerine alternatif çözümler sunulurken, ekonomik ve çevresel fayda hedefleniyor.