İBB Meclisi nisan ayı ikinci oturumu, Meclis 1. Başkanvekili Nuri Aslan başkanlığında Saraçhane'deki belediye binasında yapıldı.

Mecliste, İETT Genel Müdür Yardımcısı İrfan Demet, 2023 yılı İETT Faaliyet Raporu'nu sundu.

İstanbul'da, toplu ulaşımın yaklaşık yüzde 54'ünün lastik tekerlekli ulaşım ile gerçekleştirildiğini dile getiren Demet, şehrin merkezinden ücra köşelerine kadar özel taşımacılıkla beraber toplam 6 bin 652 araçla, 832 hatta günlük 62 bin sefer yapıldığını, yılda 478 milyon kilometre kat edilerek toplam 1 milyar 340 milyon yolculuk gerçekleştirildiğini söyledi.

İETT filosunda, 2 bin 704 otobüs, 702 metrobüs ve Adalar'da 230 elektrikli araç olmak üzere toplam 3 bin 636 araç olduğunu açıklayan Demet, "Özel taşımacılık filosunda 2 bin 111 Özel Halk Otobüsü ve 905 kooperatif aracı olmak üzere toplam 3 bin 16 araç mevcuttur. İETT araç filomuzu artırmak gayesiyle yeni araç yatırımlarımızı hızlandırdık. Bu sayede, 2019 yılında 3 bin 65 olan araç sayımızı, 2023 yılında 3 bin 406 adede ulaştırdık." ifadesini kullandı.

Yatırımlardan bahseden Demet, şunları kaydetti:

"Araç filomuzu büyütmek ve yenilemek amacıyla yine yerli üretim, 280 yolcu kapasiteli, güçlü ve konforlu metrobüs alımlarımıza devam edeceğiz ve 2024 yılında 48 adet daha yeni metrobüsü filomuza kazandıracağız. Elektrikli araç yatırımlarımıza da hız vereceğiz. Bu çerçevede 12 metre uzunluğunda, yüzde 100 elektrikli, çevreci ve yüzde 60'ın üzerinde yakıt tasarrufu sağlayan 100 elektrikli otobüs alımı çalışmalarımıza başladık."

- "Acil olarak İETT araçlarının yenilenmesi gerekmektedir"

AK Partili Meclis Üyesi Hamdi Demirhan, İstanbul'da geçen 5 yıllık sürede ulaşıma yapılan yüzde 477'lik zammın, İstanbulluları memnun etmediğini söyledi.

Son 5 yılda yıllık ortalamada 79 adet araç alınması nedeniyle filo yenileme oranının sadece yüzde 15 olarak gerçekleştiğini anlatan Demirhan, "İETT’nin 5,8 olan ortalama araç yaşının tarafınızca hazırlanan raporlarda, 2024 bütçe sunumunda 8,5 olduğu belirtilmiştir. Bugün yollarda sıklıkla gördüğümüz arızaların başlıca sebebi de eskiyen bu araçların yenilenmemesidir. İstanbullu vatandaşlarımızın daha konforlu ve daha güvenli bir şekilde yolculuk yapabilmesi için acil olarak İETT araçlarının yenilenmesi gerekmektedir. Bu yapılmadığı takdirde İETT araç filosu 2-3 yıl sonra tamamıyla, yaşlı ve hizmet ifa edemeyecek boyuta gelecektir. İstanbul halkı hem kazalarla hem yangınlarla hem de arızalarla daha sık karşılaşır hale gelecektir." diye konuştu.

Ferdi kaza sigortası konusuna da değinen Demirhan, "Faaliyet raporunda dikkatimi çeken başka bir hususu sizinle paylaşmak istiyorum. 2023 yılında ferdi kaza sigortası yapılan yolcu oranı yüzde 100 hedeflenmiş olmasına rağmen gerçekleşme oranı yüzde sıfırda kalmıştır." dedi.

- "Sefer gecikmesi, iptaline ilişkin şikayetlerde artış bulunmaktadır"

Mecliste faaliyet raporuyla ilgili söz alan MHP Grup Başkanvekili Orkun Ayhan, İETT'nin müşteri memnuniyetine ilişkin mevcut durumdan bahsederek, "2023 faaliyet raporunda yer alan verilere göre, personel ve sefer gecikmesi, iptaline ilişkin şikayetlerde 2022'den 2023 yılına kadar göze çarpan artışlar bulunmaktadır. 2022 yılında personel şikayetleri 218 bin 335 iken, bu sayı 2023 yılında 225 bin 96'ya yükselmiştir. Sefer gecikmesi ve iptallerine ilişkin şikayetler ise 2022'de 190 bin 778'den, 2023'te 221 bin 739'a çıkmıştır. Bu veriler, İETT'nin hizmet kalitesinde ciddi sorunlar olduğunu ve bu sorunların acilen ele alınması gerektiğini göstermektedir. Bu artışın nedenleri çok yönlü incelenmelidir. Bize göre sorunların doğru tespiti noktasında İstanbullu hemşehrilerimizin geri dönüşleri oldukça kıymetli ve dikkate değerdir." ifadelerini kullandı.

Raporda, 2022 yılındaki kısa vadeli borçların bütçe giderlerine oranı yüzde 43 iken 2023'te ise bu oranın yüzde 50'ye yükseldiğini hatırlatan Ayhan, İBB yönetiminin, megabüs, 12-25 yaş arası gençlere indirimli ulaşım, İETT için 15 yeni garaj, özel halk otobüslerinin İETT garajlarına alınması, öğretmenlere toplu taşımanın ücretsiz olması, ev hanımlarına ücretsiz ulaşım gibi vaatlerin gerçekleşmediğini belirtti.

- İETT'nin birincil ulaşım aracı tercih etmesi

CHP'li Meclis Üyesi Ali Mesut Çelik, sezgilerle değil, verilerle konuştuklarını söyledi.

Son yıllarda otobüslerdeki arıza oranlarının düştüğünü ifade eden Çelik, bu durumun toplu ulaşımı daha güvenli hale getirdiğini kaydetti.

Şoförlerin eğitim saatinin artırıldığını anlatan Çelik, "Filo takip merkezi tarafından 7/24 takip edilen otobüsler, dijital dönüşüm sistemi tarafından araç içi kameralardan elde ettiğimiz denetim süreçleri, saha amirleri ve acil durum ekipleri tarafından gerçekleştirilen müdahaleler, kentimizde lastik tekerlekli ulaşım hizmetini, sürdürülebilir bir düzende maksimum seviyede gerçekleştirmesine, bunun sonucunda da yurttaşlarımızın bir noktadan başka bir noktaya ulaşmasında İETT'yi birincil ulaşım aracı tercih etmesine katkı sağlamaktadır." şeklinde konuştu.

Konuşmaların ardından yapılan oylamada, İETT'nin 2023 yılı faaliyet raporu, 160 kabul, 97 ret oyuyla kabul edildi.